Zasady bezpieczeństwa na stoku

Znajomość zasad bezpieczeństwa i dobrego zachowania na stoku to podstawa, bez której nie warto wybierać się na narty czy snowboard w szczycie sezonu. Duże grupy turystów i amatorów sportów zimowych obecne na stokach zimą sprawiają, że przestrzeganie najbardziej kluczowych zasad to nie tylko kwestia bezpieczeństwa własnego, ale i tych w naszym otoczeniu. I choć według niektórych śmiałków zasady te rujnują pewien element zabawy, w praktyce trudno bez nich o jakikolwiek ład na stoku. Jak przygotować się do wyjazdu i o czym pamiętać podczas zjazdów, by wszyscy wyszli z tego zdrowi, bezpieczni i zadowoleni?

Międzynarodowy Dekalog Narciarza, czyli zasady bezpiecznej jazdy według FIS

Międzynarodowa Federacja Narciarska, w której opiece leżą nie tylko profesjonalni sportowcy ale i po części wszyscy korzystający z ogólnodostępnych szlaków narciarskich wprowadziła już wiele lat temu 10 przykazań, którymi warto kierować się w ramach bezpiecznego korzystania ze stoków. Lista zasad kierowana jest zarówno do początkujących narciarzy i snowboardzistów, jak i tych którzy na stokach czują się jak u siebie, a więc w praktyce do każdego, kto w jakikolwiek sposób wpływa na ogólne bezpieczeństwo na stoku.

1. Wzgląd na inne osoby

„Każdy narciarz powinien zachowywać się w taki sposób, aby nie stwarzać niebezpieczeństwa ani szkody dla innej osoby.” W praktyce oznacza to, że narciarz odpowiada nie tylko za własne zachowanie, ale też sprzęt, z którego korzysta – zarówno jedno, jak i drugie nie mogą stwarzać niebezpieczeństwa tym, którzy znajdują się dookoła niego.

2. Panowanie nad szybkością i sposobem jazdy

„Narciarz powinien zjeżdżać z szybkością stosowną do swoich umiejętności oraz rodzaju i stanu trasy i warunków atmosferycznych.” Podobnie jak na drodze, tak i na stoku, kolizje zdarzają się najczęściej z powodu zbyt dużej brawury narciarzy i snowboardzistów. Każdy powinien wiedzieć doskonale na co faktycznie go stać i umiejętnie panować nad własną prędkością i sprzętem tak, by nie zagrażać sobie i innym.

3. Wybór toru jazdy

„Narciarz zjeżdżając z góry, dysponując większą możliwością wyboru trasy zjazdu musi ustalić taki tor jazdy, aby nie zagrażać narciarzowi przed nim jadącemu.” Żaden narciarz czy snowboardzista nie ma oczu z tyłu głowy, dlatego też poruszając się za kimś należy uważać, by nie wpaść na osobę nas poprzedzającą. Choć narty i snowboard dają ogromną swobodę ruchów, a stoki nie są zwykle ściśle wytyczonymi ścieżkami po których zjeżdżamy centralnie w dół, uważne kontrolowanie swojej trasy jazdy i ostrożne wymijanie innych jest tu bezwzględnie konieczne. Pierwszeństwo ma więc ten, kto porusza się przed nami i nigdy odwrotnie.

4. Wyprzedzanie

„Wyprzedzać można zarówno po stronie dostokowej jak i odstokowej, po stronie lewej lub prawej, lecz w takiej odległości, która nie ograniczy wyprzedzanemu swobody ruchu.” Pozostając w temacie wyprzedzania, to osoba wyprzedzająca ponosi odpowiedzialność za skutki swojego manewru, zarówno w trakcie omijania osób poruszających się jak i tych stojących w miejscu. W praktyce więc nie można wyprzedzać w miejscach, gdzie będzie to stanowiło zagrożenie dla osoby jadącej przed nami.

5. Wjazd na trasę, ruszanie z miejsca i poruszanie się w górę stoku

„Narciarz zaczynając zjazd na trasie lub pólku narciarskim powinien sprawdzić patrząc w górę, w dół, czy nie sprowokuje tym niebezpieczeństwa dla siebie i dla innych. Identyczne postępowanie obowiązuje po każdym, nawet chwilowym zatrzymaniu się na trasie lub stoku.” Ponownie powiela się tu zasada doskonale znana z przepisów ruchu drogowego, mówiąca o tym że każde włączenie się do ruchu powinno odbywać się w sposób kontrolowany, z zachowaniem szczególnej ostrożności. Tylko tak można upewnić się, że nikt nie znajdzie się w bezpośrednim zagrożeniu, a stok pozostanie bezpieczny dla wszystkich jego użytkowników.

6. Zatrzymywanie się na trasie

„Należy unikać zatrzymania się na trasie zjazdu, zwłaszcza w miejscach zwężeń i miejscach o ograniczonej widoczności. Po ewentualnym upadku narciarz winien usunąć się z toru jazdy możliwie jak najszybciej.” Podobnie wygląda też kwestia upadku oraz zatrzymywania się – narciarz stojący na środku stoku stanowi dla pozostałych użytkowników stoku niespodziewaną przeszkodę, której mogą nie być w stanie odpowiednio szybko i sprawnie ominąć. W miarę możliwości należy więc takich działań unikać, a w razie upadku usunąć się na bok.

7. Podchodzenie i schodzenie na nogach

„Narciarz powinien podchodzić tylko poboczem trasy, a w przypadku złej widoczności powinien zejść zupełnie z trasy. Takie samo zachowanie obowiązuje narciarzy, którzy pieszo schodzą w dół.” Ze stoku korzysta się nie tylko na nartach i desce, ale niejednokrotnie także na pieszo. Podchodzenie i schodzenie bezpośrednio po stoku może jednak okazać się bardzo niebezpieczne, dlatego też należy zawsze trzymać się pobocza trasy lub całkowicie z niej zejść, by umożliwić innym swobodny zjazd.

8. Przestrzeganie znaków narciarskich

„Każdy narciarz winien stosować się do znaków narciarskich ustawionych na trasach.” Dla niektórych może okazać się to zaskoczeniem, ale na trasach narciarskich także znajdują się znaki ostrzegawcze i należy stosować się do nich bezwarunkowo, pamiętając że zostały tam ustawione właśnie w ramach utrzymania porządku i bezpieczeństwa na stoku.

9. Zachowanie się w razie wypadku i obowiązek ujawnienia tożsamości

„W razie wypadku każdy, kto znajdzie się w pobliżu winien poszkodowanemu spieszyć z pomocą.” oraz „każdy, obojętnie czy sprawca wypadku, poszkodowany, czy też świadek muszą w razie wypadku podać swoje dane osobowe.” Wypadek może zdarzyć się każdemu, dlatego obok zachowywania wszelkich środków ostrożności należy też pamiętać, że na bezpieczeństwo wpływa też chęć i umiejętność udzielania innym pomocy.

Do wspomnianych zasad FIS warto dodać jeszcze to, że każdy powinien dobierać trasę zjazdu zgodnie ze swoimi faktycznymi umiejętnościami i pozwolić korzystać z tras zaawansowanych tym, którzy faktycznie są w stanie sobie z nimi poradzić. Choć nauka jazdy i podnoszenie własnych umiejętności są ważne i niosą dużo radości, bez realnego spojrzenia na wybór trasy trudno mówić o jakimkolwiek bezpieczeństwie. Pamiętając o obowiązującym na każdym stoku na świecie dekalogu FIS, kasku oraz zdrowym rozsądku masz większą pewność, że ze stoku wrócisz zdrowo i bezpiecznie.

Śledź nas na Facebooku